"Ešte pred pol rokom sme mali krízovú situáciu, kedy sme museli
stavbu znovu naštartovať a vyriešiť isté problémy. O to radšej som, že
kolegovia našli cestu k riešeniu, aby stavba mohla ďalej napredovať.
Zhotoviteľ ma uistil, že s vysokou pravdepodobnosťou neočakávajú ďalšie
komplikácie v stavebnej časti," uviedol v utorok na stavbe minister dopravy.
Doležal dodal, že definitívna suma za dostavbu ešte stále nie je známa, aktuálne o nej rokujú.
Tunel pri Ružomberku začali raziť na jeseň 2014, no pre nestabilné
podložie práce v roku 2015 zastavili. Stavbu tunela následne
preprojektovali. Namiesto pôvodných 2026 metrov tak meria viac ako tri a
pol kilometra. Raziace práce obnovili v roku 2018, aktuálne prerazili
južnú rúru. V severnej tunelovej rúre sa razí z oboch strán, zostáva
ešte 77 metrov. V tuneli by sa malo jazdiť rýchlosťou 100 kilometrov za
hodinu.
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimíra Jacka dielo nebudú odovzdávať po etapách, ale celé. "Chceme ho odovzdať celé, aby bolo prejazdné z bodu A do bodu B,"
podotkol. V tuneli po jeho dokončení podľa štúdií očakávajú dopravnú
intenzitu na úrovni približne 20.000 áut denne. Pätinu z toho by mala
tvoriť nákladná doprava.
Tunel Čebrať je súčasťou úseku diaľnice D1 Ivachnová - Hubová, ktorý je
aktuálne vo výstavbe a bude mať dĺžku 14,92 kilometra. Dostavať by ho
mali predbežne v druhej polovici roku 2024. Úsek vytvorí obchvat mesta
Ružomberok a po dobudovaní sa napojí na diaľnicu do Košíc. Diaľnica pri
Ružomberku ušetrí motoristom 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste
prvej triedy.